KÖPVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Syster Lycklig. Genom att beställa varor på Syster Lycklig accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en beställning på Syster Lycklig. 

Priser

Alla priser på Syster Lycklig är angivna i SEK, inklusive moms.

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för uppenbara feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning.

Färger & bilder

Färgåtergivning av bilder kan variera mellan olika datorer och vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på datorn.

Observera att färgen på tyger och tapeter också kan variera något mellan olika tillverkningar. Tillverkaren märker alltid tapetrullar med ett särskilt batchnummer. Vill du komplettera med mer tyg eller tapet kan vi inte garantera leverans av ursprungligt batchnummer. Observera att denna skillnad inte ger dig rätt till retur. 

Tyg- och tapetprover
Är du osäker på färg- eller material erbjuder vi dig därför möjligheten att beställa prov på de flesta av våra tyger och tapeter, så att du blir säker på att den passar innan du beställer den. Mejla namn och adress till order@systerlycklig.se så skickar vi en provbit med posten.

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar du kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.
 

FRAKT & LEVERANS

FRAKTKOSTNAD

Vi skickar smycken och ordrar över 999 kr FRAKTFRITT inom Sverige. Fraktkostnaden för övriga ordrar är 49 kronor för ombudspaket och 99 kronor för företagspaket. Vi skickar våra paket med DB Schenker. Du kan alltid fraktfritt hämta din order i vår butik på Tegnérgatan 12 i Stockholm.

LEVERANSSÄTT

Leverans av ombudspaket

Vi skickar våra paket med Schenker och du får en avisering per SMS samma dag som ditt paket anländer till ditt närmaste ombud. Vi aviserar det mobilnummer som du angav vid din beställning. Du får en påminnelse via SMS samt en avisering per post efter tio dagar. Du behöver din avisering samt legitimation för att hämta ut ditt paket. 

EJ uthämtat ombudspaket
Observera att paket ligger hos ditt Schenker Privak-ombud i 14 dagar varefter det returneras till oss. Vid outlöst paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig minst 300 kronor oavsett köpsumma för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

Leverans av företagspaket

Vi skickar företagspaket med Schenker och leveransen körs ut till angiven adress vardagar mellan kl 7-17.

Leverans till vår butik

Din order kan kostnadsfritt hämtas i vår butik på Tegnérgatan 12 i Stockholm. Vi hör av oss när din beställning är färdig att hämta.  

Leverans av stora paket

Större paket med exempelvis möbler levereras direkt hem på dagtid. Transportfirman kontaktar dig för att bestämma en dag som passar. Observera att stora paket med exempelvis möbler endast levereras till gatan och att du själv ansvarar för att bära in leveransen.

Leverans till annan adress

Önskar du att din order levereras till en annan adress går det bra så länge betalning sker via kort. Vid faktura går det ej att välja en annan leveransadress, då måste vi leverera till din folkbokförda adress. 

LEVERANSTID

Leverans av lagervaror

Vi skickar din beställning 1-3 vardagar efter beställning, om inte annan leveranstid anges vid produkten. Om någon produkt är slut på lager kommer vi inom kort att kontakta dig per e-post.  Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

Leverans av beställningsvara

Är produkten en beställningsvara, som exempelvis tyger, tapeter, lampskärmar tillverkade på beställning, står den ungefärliga leveranstiden angivet på respektive produkt. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst på 08-612 65 64.

TRANSPORTSKADA

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du reklamera detta till utlämningsstället inom 4 dagar samt behålla emballaget. Anmäl också transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till vår kundtjänst på 08-612 65 64 eller order@systerlycklig.se. Anmälan måste göras inom 5 arbetsdagar efter att du hämtat ut paketet. Det är viktigt att du sparar emballaget och fotar skadan för att fraktbolaget ska kunna godkänna det som en reklamation när vi anmäler skadan till dem.

Så här går du till väga om din vara är skadad när du mottar den:

  1. Fota den skadade varan och kartongen/emballaget.
  2. Anmäl skadan till oss på Syster Lycklig inom 5 arbetsdagar från att paketet hämtades ut.
  3. Mejla bilden på den skadade varan samt emballaget till oss på order@systerlycklig.se

BETALNINGSVILLKOR

Kortbetalning – Smidigt och säkert

Vi erbjuder våra kunder att betala direkt online med kortbetalning. Ingen kortavgift debiteras. Vi förbehåller oss rätten att neka köpet om kortet saknar giltighet eller om köpesumman inte finns tillgänglig för debitering.

Efter att ni i kassan valt att betala ert köp via kortbetalning förflyttas ni vidare till ett betalfönster som guidar er genom köpet. Vi accepterar köp med Visa och Mastercard.

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Syster Lycklig online samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. DIBS garantera snabb och säker betalning och uppfyller kraven för PCI-DSS. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Syster Lycklig. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på Syster Lycklig om du är under 18 år.

Läs mer om DIBS här.

Klarna Faktura - betala om 30 dagar

Väljer du faktura får du en faktura till din e-postadress när vi skickat din order. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Om du har några frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Klarna på 08-120 120 10.

Om du väljer att betala med Klarna, läs mer här om Klarnas köpvillkor.

REA/ERBJUDANDEN

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Syster Lycklig reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

BYTES OCH RETURRÄTT

RETURRÄTT

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Kläder får provas, men ej användas. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. 

Observera att det EJ är öppet köp eller bytesrätt på vissa beställningsvaror eller överblivna tapetrullar - se avsnitten Ångerrätt beställningsvaror och Ångerrätt tapet - nedan.

ÅNGERRÄTT

Ångerrätten finns för att du ska kunna ångra ett köp om varan inte visade sig vara som du föreställt dig när du tittat på vår hemsida.

Ångerrätt beställningsvaror

Varor som tillverkas på beställning som lampskärmar, specialsydda gardiner, sittdynor, sittpuffar, kuddar och bäddset, prover, vissa handtryckta och digitaltryckta tapeter samt tyger och vaxdukar på metervara som klipps till önskad längd, är undantagna från ångerrätten. 

Ångerrätt tapet

För ångerrätten vid distansköp gäller att du får skicka tillbaka hela beställningen inom 14 dagar från mottagandet, men ej delar av den. Ångerrätten för tapeter gäller därför inte för att skicka tillbaka överblivna tapetrullar. 

Överblivna tapetrullar

Eftersom det kan vara svårt att beräkna exakt åtgång av tapeter är det inte ovanligt att det blir rullar över. Ångerrätten för tapeter gäller inte för att skicka tillbaka överblivna rullar.

Besiktningsplikt tapeter

Som kund har du något som kallas besiktningsplikt. Det innebär att du så snart du fått varorna ska kontrollera att du fått rätt vara, att alla tapetrullar har samma batch och att det inte finns några synliga fel. Om det är något som inte stämmer ska du kontakta vår kundtjänst på 08-612 65 64 så snart som möjligt. Om du anlitat en hantverkare men själv beställt varorna är det viktigt att veta att det fortfarande är du som har besiktningsplikten.

Besiktningsplikten innebär att du har skyldighet att varje tapetrulle noga kontrolleras före uppsättning. Det första du bör kontrollera är att alla tapetrullar tillhör samma batch, dvs att de är tryckta samtidigt och inte skiljer i färg. Batchnumret hittar du på tapetens etikett. Därefter öppnar du tapetrullarna och går igenom dem, för att se att de inte har några tryckfel eller andra defekter. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader.  

ÅNGERFRIST OCH MEDDELANDE

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Syster Lycklig har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta på telefon 08-612 65 64 eller mejla till order@systerlycklig.se.
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • ordernummer
  • fakturanummer
  • titel på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

 

RETUR AV VARA

Det enklaste sättet att returnera eller byta en vara är att du kommer in med den till vår butik på Tegnérgatan 12 i Stockholm. Har du inte möjlighet att komma in med varan till butiken så går det självklart bra att skicka tillbaka den till oss. Önskar du returnera eller byta en vara står du själv för returfrakten tillbaka till oss. Kontakta oss så skickar vi en retursedel till dig. Returfrakten kostar 49 kronor.

Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så sätter vi in pengar på ditt konto, eller skickar varan som du vill byta till. Vid en retur betalar vi endast tillbaka värdet på varan - ej frakt och eventuell fakturaavgift. Har du valt faktura som betalningssätt? Ring då oss om du vill returnera en vara, så att vi kan skjuta fram förfallodatumet på fakturan.
 

Så här gör du för att skicka tillbaka en vara:

  1. Kontakta oss så mejlar vi en returfraktsedel till dig. Returfrakten kostar 49 kr. 
  2. Packa in varan så att den inte kan gå sönder under transporten. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Syster Lycklig åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
  3. Vi ser gärna att du returnerar varan tillsammans med följesedeln. Eller en lapp med ditt ordernummer samt namn och kontaktuppgifter som du lägger i paketet. Detta påskyndar hanteringen av din retur och är en förutsättning för att vi ska veta vem returen kommer från.
  4. Skriv även om du vill returnera varan och ha pengarna tillbaka eller om du vill byta mot något annat. 
  5. Önskar du byta till annan vara får du gärna ringa kuntjänst på 08-612 65 64 innan så att vi kan reservera varan till dig. 
  6. Klistra på returfraktsedeln på paketet. 
  7. Lämna in paketet hos ditt närmaste Schenker-ombud.

 Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Faktura så reglerar vi det mot ditt saldo.

Vid en retur återför vi beloppet för varuvärdet, inte för frakt, returfrakt och eventuell fakturaavgift.

RESERVATIONER

Syster Lycklig reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Syster Lycklig förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Syster Lycklig är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

REKLAMATION

Skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så ber vi dig omedelbart kontakta oss på telefon 08-612 65 64 eller mejla till order@systerlycklig.se så att vi kan rätta till felet. En reklamation ska vara anmäld till oss senast fem dagar från att du har hämtat ut din vara. 

Vi skickar dig en returfraktsedel för att du fraktfritt ska kunna returnera den felaktiga varan. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Lagen om distanshandel

Syster Lycklig följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Syster Lycklig att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Besöksadress: Syster Lycklig AB, Tegnérgatan 12, 113 58 Stockholm
Bolagets registrerade adress: Skogshuggarestigen 15, 192 51 Sollentuna

Telefon: 08-612 64 65

e-post: info@isysterlycklig.se

Vårt organisationsnummer är: 559095-3609
Momsreg.nr: SE559095360901

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 11.00-18.00 och lördagar 11-16. 

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 st 0 kr
Till kassan